Interview met Werner Vertommen (BelOrta): duaal leren in de praktijk: ervaringen van een mentor

De mentor heeft een belangrijke rol bij duaal leren. Dat kon u al lezen in eerdere bijdrages op ODIN. Maar hoe neemt de mentor die rol op in de praktijk? Marlies Lievens sprak met Werner Vertommen, supervisor in de productafdeling én mentor duaal leren bij BelOrta. Hij is een grote voorstander van duaal leren en begeleidt leerlingen in de opleiding logistiek duaal.

Werner Vertommen, BelOrta

BelOrta is de grootste coöperatieve groente- en fruitveiling van België. De afdeling van Werner teelt enkel groenten. Die komen binnen, worden gegroepeerd en verkocht aan de groothandel. De maatschappelijke zetel is gevestigd in Sint-Katelijne-Waver, maar er zijn ook afdelingen in Zellik en Borgloon. Momenteel zijn er in totaal een 360-tal werknemers tewerkgesteld bij de veiling. Vier jaar geleden zijn ze op initiatief van Werner Vertommen – die ook de mentor is – gestart met het begeleiden van leerlingen in de opleiding duaal logistiek binnen het BSO. 

VERTOMMEN: "Duaal leren is maar één vorm van leren op de werkplek die we bij BelOrta ondersteunen. Er worden ook stages begeleid. Die gaan van twee weken tot een halfjaar of langer. Ik werk daarvoor samen met VDAB. Zij sturen mensen op mij af die een opleiding volgen en een leerwerkplek zoeken. Op dit moment maakt ook een studente van Thomas More bij ons haar eindwerk, over logistiek".

Waarom zijn jullie begonnen met duaal leren?

VERTOMMEN: Mijn dochter moest voor haar opleiding op zoek gaan naar een stageplaats. Het was echter niet evident om eentje te vinden. Rond dezelfde periode werd ik opgebeld met de vraag of ik een leerling duaal leren een leerwerkplek wilde aanbieden. Aangezien ik zelf had gezien bij mijn dochter hoe moeilijk het kan zijn voor leerlingen om een goede stageplaats te vinden, wilde ik mijn steentje bijdragen. Er zijn veel bedrijven die vinden dat duaal leren veel tijd vergt en moeilijk te organiseren is. Daardoor doen ze er niet aan mee. Ik vond dit de ideale gelegenheid om duaal leren te introduceren bij ons. Na een kort gesprek met de school en de leerling heb ik beslist de opleiding te helpen begeleiden. Momenteel zijn we onze vijfde leerling aan het opleiden.

Hoe trekken jullie nieuwe leerlingen duaal leren aan ?

VERTOMMEN: "Het is de school die ons eerst opbelt met de vraag of we “terug meedoen”. Zij zoekt dan een leerling. Wanneer ze een leerling vinden die bij ons past, komt die op sollicitatiegesprek. Dat gesprek voer ik met iedereen die hier start. Vervolgens gaan we eens rond in het bedrijf en tonen we geïnteresseerde leerlingen wat ze zullen moeten doen en wat van hen verwacht wordt. Tot slot vragen we of ze bij ons hun opleiding willen volgen. Ze moeten fysiek hard werken en vroeg beginnen, maar we hebben ook mooie momenten. Na het gesprek met de leerling beslissen we of we met hem/haar in zee gaan of niet. Tot op heden is het antwoord altijd “ja” geweest."

Hoe verloopt het contact met de trajectbegeleider op school?

VERTOMMEN: "We werken samen met Technische Scholen Mechelen. De leerkracht volgt de leerling op en komt hier één keer per maand op bezoek. We hebben dan een gesprek om de leerling te evalueren. Bij het minste probleem, bijvoorbeeld als de leerling te laat of ziek is, bel ik naar de school. Daar heb ik een heel goede samenwerking mee. Ik heb de school zelf een heftruck cadeau gedaan. Als dank, omdat er leerlingen naar ons bedrijf komen."

Hoe verloopt de duale opleiding dan verder?

VERTOMMEN: "Iedere nieuwe arbeider krijgt een peter toegewezen die hem de eerste werkweek intensief begeleidt. Dit doen we ook voor de leerlingen duaal leren. De peter toont waar alles is, van refter tot wc en douches, maar legt ook uit wat er moet gebeuren op de werkvloer. Dat kan gaan over de inhoud van het concrete takenpakket tot de werking van een specifieke machine. Na die week gaan de leerlingen dan in principe zelfstandig aan de slag, maar de peter blijft wel in de buurt. Wanneer we ondervinden dat er nog extra begeleiding nodig is, zal iemand van de werknemers een aantal dagen extra meelopen met de leerling. Op de veiling lopen ook heel wat werknemers rond. Er is dus altijd wel iemand in de buurt indien er vragen of problemen zijn. De leerlingen hebben dan ineens heel veel peters, eigenlijk. Over het algemeen verloopt het aanbrengen van de leerinhoud erg vlot. De leerlingen die we opleiden, leren diverse taken zoals het stockeren en transporteren van bepaalde zaken, het controleren aan de hand van een scanning of met de computer. De opleiding op school omvat dat allemaal goed, eigenlijk, dus dat loopt op zich vlot. De vijf leerlingen duaal waren telkens goed gemotiveerd. Van de drie leerlingen die hier hun duale opleiding reeds hebben afgerond, zijn er twee die hier nu als vaste werknemers werken. De andere leerling is elders aan het werk."

U verwees al naar de belangrijke rol van peters bij de dagelijkse begeleiding van de leerlingen. Wat houdt uw rol als mentor dan specifiek in?

VERTOMMEN: "Ik moet vooral de voortgang van de leerling opvolgen en hen evalueren. Ik zie erop toe dat ze de opgedragen doelstellingen bereiken. Ik heb een team van medewerkers die hen mee aansturen en de eigenlijke taken aanleren. We werken dus samen. Mijn medewerkers geven mij informatie over wat al dan niet goed lukt. Ik ga dan meestal aan de leerling vertellen waar ze best meer aandacht aan besteden, want ze nemen het vaak beter aan van mij dan van hun begeleider. Ze staan vaak dichter bij hun begeleider, want zij werken er constant mee samen. Ze zitten samen in de refter en lachen samen; bij mij is het allemaal wat serieuzer. Ik moet die leerlingen maandelijks ook punten geven. Dagelijks heb ik een gesprek met de leerling om te polsen hoe het ging en of er problemen waren, zeker tijdens hun eerste week hier. Ik ga ook naar alle klassenraden. Soms is er ook een rapportbespreking met de ouders en op vraag van de school ben ik daar dan ook bij. Er kruipt wel veel tijd in de rol van mentor. Het dagelijks gesprek, de maandelijkse bespreking met de leerkracht waar ik telkens een gedetailleerde beoordeling moeten geven, de klassenraden, administratie rond de evaluaties, etc. Het zijn allemaal zaken die veel tijd vergen. Ook de werknemer die 38 uur naast de leerling loopt, moet betaald worden. Er kruipt toch wel tijd in, maar ik doe het graag. Als er dan een “goeie” uitgroeit, ben ik blij. Als die hier start als werknemer, dan kan ik zeggen dat ik die van nul heb opgebouwd."

Wat vindt u moeilijk aan uw rol als mentor?

VERTOMMEN: "Ik heb alleen maar goede dingen te vertellen. Het evalueren is soms wel wat chaotisch. Maandelijks moet ik een dikke bundel doornemen, data invullen, kruisjes zetten …. Dat vraagt veel tijd. Het is soms ook wat vaag om te bepalen wanneer een bepaalde competentie behaald is, want wanneer kan een leerling écht iets? Het lijkt me een goed idee om de behaalde competenties in een digitaal overzicht bij te houden. Dat zou het evalueren volgens mij veel vlotter laten verlopen."  

Heeft u zelf de mentoropleiding gevolgd?

VERTOMMEN: "Ik ben leraar van opleiding, dus heb de mentoropleiding niet moeten volgen. Ik heb even voor de klas gestaan in het BSO, dus heb wel al wat ervaring. Ik geef hier ook soms intern een opleiding of een bijscholing en dat lukt mij wel. Ik denk wel dat de mentoropleiding nuttig kan zijn voor sommige mentoren, om hen een beetje in de juiste richting te sturen. Zodat ze weten waar ze mee bezig zijn. Ik ben wel altijd voorstander van bijscholen en opleiden. Ik probeer mijn eigen werknemers ook altijd zoveel mogelijk cursussen te laten volgen, deels om interesse te wekken, maar ook om ervoor te zorgen dat ze goed zijn in hun vak."

Zou u anderen aanraden om ook mentor te worden?

VERTOMMEN: "In de toekomst wordt het steeds belangrijker dat bedrijven dichter bij de scholen komen te staan.  In de zomer hebben wij veel extra werknemers nodig. Leerlingen die bij ons een duale opleiding volgen, maken dus kans om bij ons aangeworven te worden. Omdat ze het bedrijf al kennen, hebben ze een streepje voor. Duaal leren maakt het dus mogelijk om leerlingen te laten kennismaken met een bedrijf, en daarvoor moet je als bedrijf zelf ook participeren en samenwerken. Ik raad iedereen, bedrijven en leerlingen, aan om mee te stappen in het verhaal van duaal leren."

Was deze informatie nuttig?

Bedankt voor uw feedback!

Auteurs

Departement Werk & Sociale Economie

Recente blogberichten